Even een update
Afgelopen donderdag kwamen we aan in Västervik met een rokende uitlaat. Niet dat we nu de hele haven in de rook zette maar de uitlaat rook was meer dan normaal. Kwamen aan na sluitingstijd dus pas we konden pas de volgende dag in actie komen. Redelijk snel een monteur aan boord die het euvel in de turbocharger vond. Waarom heb je eigenlijk een motor met turbocharger op een zeilschip?? Het is de originele motor uit 1986 dus heeft er al wat jaartjes/uren opzitten. Die turbo dus ook, meestal draaiend op een stabiel toerental van rond de 1900 toeren. Daarmee lopen we al 5,5 knp. En dat vele uren draaien op een constant toerental is eigenlijk niet goed voor een turbo die dan wel meedraait met niet veel prestatie hoeft te leveren. Nu kan je wel de diagnose hebben dat het probleem zit in uitgesleten lagers in de turbo maar daarmee is het nog niet opgelost. Allereerst is het natuurlijk weer weekend en het is vakantieperiode dus gebeurt er niets. Maandagochtend in actie. Op de vouwfiets naar het bedrijf dat het moest oplossen. Ze hadden nog niet veel kunnen doen want de Yanmar dealer in Zweden nam de telefoon niet op. Geduld is een schone zaak maar de urgentie bij ons is hoog. Ik wordt dan toch wel een beetje ongeduldig en mijn handen jeuken. Heb ze een dag gegeven maar vandaag toch maar zelf wat gaan ondernemen. Weer dus op de vouwfiets naar de reparateur maar die zei dat hij al wel gebeld had maar dat hij constant in de wacht moest en daar had hij de tijd niet voor. Ik kreeg het telefoonnummer met de mededeling dat ik zelf de dealer in Lidingö maar moest bellen want ik had meer tijd om in de wacht te zitten Vreemd genoeg had ik bij de eerste keer bellen meteen raak. Het probleem uitgelegd en de dealer zou eens gaan kijken of hij iets kon vinden op basis van het typenummer van de turbo etc etc. Had er niet zoveel vertrouwen in dus toen maar zelf de het Yanmar Centre in Ridderkerk gebeld. Zij hebben ons, vlak voor ons rondje Atlantic toen geweldig en snel geholpen. De dame aan de telefoon was na ons gesprek in actie geschoten en had een turbo met dezelfde typenummers binnen een half uur gevonden bij de manufacturer die in Nederland zit. Deze had er nog 1 op de plank liggen wat op zich een klein wonder is want het is dus wel een turbo uit 1986. Direct order geplaatst met het dringend verzoek om het hele handeltje (turbo, pakkingen, luchtfilter etc) zo snel mogelijk met expresse service hiernaartoe te sturen. Er schijnt nog wel iets te zijn met niet in voorraad zijnde pakkingen dus laten we de vingers maar gekruist houden. Er zit dus enig schot in de zaak maar zien is geloven. Intussen ook maar Västervik een beetje gaan bekijken. Gekleurde huisjes en een schattig kerkje.
De Sint Geertruidskerk. Stamt uit 1460. Wel een paar keer afgebrand maar elke keer weer opgebouwd
In veel Scandinavische kerken hangt een model van een oud schip aan het plafond. Let op de schaduw van het bootje op de muur
Ook naar het Slot Gränsö gefietst, dat ligt op een eiland verbonden met een brug tegenover de stad. Het is een voormalig groot huis met door de jaren heen vele bijgebouwen erbij gekregen. Nu is het een hotel. Morgen een rondje golf spelen op een golf die op 1 km van de haven ligt. We vermaken ons wel.